Népszava, Index, 444, izgő-mozgó lábgomba

https://kolozsvaros.com/2019/08/17/nepszava-index-444-izgo-mozgo-labgomba/?lm=f9d37a141f6758b926b74d6103b1bcd9&ls1=076843a2da25a93f099fbe6c9495804469a7c3cc&ls2=ba6964b634e0c417fad74fd7878de1405977333b44d7631f24547c228df6eb6a

Érdekes természeti tüneményre bukkantam. Pedig nem is kerestem, egyszerűen szembe jött. Az történt, hogy meg akartam nyitni a Népszavát. Beírtam a keresőbe (lusta lévén, nem nepszava.hu, simán népszava) és csodát láttam.

Oké, ez egy hirdetés. Látom én is (mostmár), de mivel ritkán bogarássza az ember – gyorsabban kattint, minthogy felfedezné, ez nem az, amit akart -, belefutottam a csőbe és ráklikkeltem. Aztán néztem okosan ki a fejemből, mert persze nem azt láttam, amit látnom kellett volna. Hanem ezt:

És ezt:

 

Nem vagyok informatikus, semennyire nem értek ezekhez a dolgokhoz. Békés internethasználóként azonban meglehetősen különösnek találom a dolgot. Hozzáértő(bb) vélemény szerint is fura eset ez. A Google fizetett hirdetései között van lehetőség kulcsszóra hirdetni. Ezek szerint a portál üzemeltetőjének megérte pénzt áldozni a dologra.

Bizony meg. Az olvasók majdnem 80 százaléka fizetett hirdetésre kattintott. A mindenpercben.hu üzemeltetője által megvásárolt kulcsszavak között szerepelt júliusban a 444.hu és az index.hu is.

Gyakorlatilag a nulláról 72 ezer olvasót elérni, igen szép teljesítmény. A portál Impresszumában ugyan szerepel egy név – ami vagy valós, vagy sem (ha valós a név és helyesen göngyölítettem a szálat, akkor igen nagy a baj) -, de sem ott, sem a Jogi Nyilatkozatban nem derül ki az üzemeltető. Pontosabban de: a portál mindenkori tulajdonosa. Ez nagyjából már így is törvényellenes, ha jól tudom.

Azonban rendkívül érdekes, hogy létező portálok nevét vásárolja meg az üzemeltető keresőszónak. Ez tényszerűen azzal jár, hogy sok olvasót, aki olyan hebehurgyán keres, mint azt én tettem, nem a kívánt portálra, hanem erre az oldalra irányítja. Érdekes, hogy példul az origo, a 888 nem volt ennyire izgalmas a portál üzemeltetőjének.

A Google hirdetés úgy működik – nagyjából, mert én csak a szakirodalomból próbálok okosodni -, hogy akkor fizet a hirdető, ha rákattintanak a megvásárolt kulcsszóra. Lehet, hogy nem éppen helyesen fogalmazom meg a dolgot, de a lényeg ez. Minden kulcsszó ára más, rengeteg dologtól függ. Az ár kattintásonként 5 forinttól akár 5 ezer forintot is kóstálhat. Nem tudom, mennyit érhet a 444.hu, vagy az index.hu, azt sem tudom, a népszava mennyiért fut a piacon, de teljesen laikusként azt gondolom, ez nagyon súlyos százezreket, inkább milliókat jelenthet.

Akinek ennyit – vagy bármennyit – megér a dolog, mert szeretné felfuttatni a portálját, miért nem veszi igénybe a legkézenfekvőbb megoldást? A Facebookot. Az innen-onnan összegereblyézett cikkek egyetlen „szerző” neve alatt futnak, vagy legalábbis én csak egy nevet találtam. A keresőszó megvásárlása – főleg úgy, hogy az az első helyre hozza fel a portált – nem kis költség. Az undorító, izgő-mozgó reklámokból nem tudom, mennyi bevételt lehet összeszedni, de kötve hiszem, hogy sokat. Akkor pedig nem éri meg befektetni a reklámba, főleg úgy, hogy ilyen semmiről nem szóló, összegereblyézett portál nem kevés van már a piacon.

Simán tévedhetek, nem is állítok semmit, csak töprengek. Az internetet korlátozni nem igazán uniókonform, rossz lenne a visszhangja. A nem kormánypárti portálokat – már amelyik még életben tudott maradni -, nyíltan piszkálgatni, szintén kellemetlen következményekkel járhat. De mi van akkor, ha sikerül megcsapolni az olvasottságot? Tiszta nyereség. Az sem rossz, ha bele lehet kényszeríteni ezeket a portálokat egy versengésbe, hogy ki vásárol hatékonyabb kulcsszót, vagy ki ad többet mondjuk a 444.hu kulcsszóért? Ha csak öt forint kattintásonként az ára, az akkor is sokmilliós költség az eredeti portálnak. Miután a nem kormánypárti portálok egyébként is pengeélen táncolnak, egy ilyen kiadás a véget is jelentheti.

Ez már tényleg az összeesküvés-elmélet kategória, kérek mindenkit, így olvassa: mi van akkor, ha egyszercsak a mindenpercben.hu már nem úgy néz ki, mint most, hanem úgy, mint mondjuk a Népszava. Vagy mint a 444.hu. Vagy mint az Index. Hányan fogják észrevenni, hogy kamuoldalon kamuhíreket olvasnak?

Nem tudom, mi van a dolog mögött, de semmi jó érzésem nincs. Ezt a cikket leginkább a hírportáloknak szánom. Ott vannak jogászok, informatikai szakemberek és minden olyan lehetőség rendelkezésükre áll, ami nekünk nem. Talán csak elragadott a fantziám, de talán nem. Esetleg megérné egy kicsit figyelni erre.

cikkfeltöltő: 
GB