Megújul a Liget

A Vakok kertjét több mint 10 ezer négyzetméteren teljes egészében felújítják és akadálymentessé teszik, a Hermina úti volt Állatorvosi rendelő elbontásával pedig több mint ezer négyzetméternyi új zöldfelületet kapnak a parkhasználók. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új, a Városligeten kívüli kiállítóhelyet is kap, így a Ligetben újjáépülő múzeum kiállítóterekkel történő térszínt alatti bővítésére nem lesz szükség.

A Kormány legutóbbi döntésének megfelelően még ez évben megkezdődik a városligeti park megújításának első üteme. Ennek egyik fő eleme az ország első, speciálisan vakoknak és gyengén látóknak tervezett kertjének teljes körű rehabilitációja. A több mint egyhektárnyi területen felújítják a meglévő növényállományt és új, értékes fajokkal is gazdagítják a kertet. Az itt álló, leromlott állapotú faház helyett új épület várja majd a látogatókat, immár teljesen akadálymentesen.

Idén elbontják a Hermina úton lévő volt Állatorvosi rendelő elhagyatott épületeit, és a körülötte lévő burkolatot is feltörik, ezzel több mint ezer négyzetméternyi zöldfelületet adnak vissza a parknak. Mindezek helyén teljes körűen helyreállítják a parkrészt, így egy nyugodtabb, csendesebb pihenő zóna, a Hermina-kert jön létre padokkal, ivókúttal, fákkal és cserjékkel. 

A Szépművészeti Múzeum felújításával párhuzamosan a körülötte lévő zöldfelület is teljesen megújul. Az itt élő idős fák szakszerű ápolását követően a Dózsa György út felől egy kisebb fasor kerül kialakításra, illetve az egynyári virágágy is megújul.

A volt Petőfi Csarnok mellett található sportpályák a Vakok kertje szomszédságában lelnek új otthonra a megújuló Városligetben, ezek kivitelezése is még az idén elindul. A környékbeli iskolák kérésére itt egy új, 200 m hosszú, 4 sávos atlétikai futópálya is kialakításra kerül, s a futópálya által határolt területen belül 2 db multifunkciós sportpálya is helyet kap.

A Kormány döntött a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) további fejlesztéséről is. A Közlekedési Múzeum lebontott épületében mintegy 4500 négyzetméter kiállítótér volt. A múzeum történeti épületének rekonstrukciójára vonatkozó, az elmúlt két évben készült tervek – az épület térszint alatti bővítésével számolva – ezt duplájára, 9000 négyzetméterre növelték. A kibővített kiállítótér az eddigi kiállításoknál minden szempontból jóval átfogóbb, sokkal több közlekedési eszközt bemutató közlekedési kiállítás megvalósítására lett volna alkalmas, de a Közlekedési Múzeum gyűjteményének (vasúti járművek, autóbuszok, villamosok, stb.) teljes körű bemutatását ez sem tette volna lehetővé. A Kormány döntése történelmi mérföldkő a közel 120 éves Közlekedési Múzeum életében, ugyanis a döntés alapján, egy sok évtizedes hiányt orvosolandó, a Közlekedési Múzeum számára egy olyan új, fő kiállítóhelyet szükséges létrehozni, ahol lehetséges a közlekedési eszközök illetve azok történetének teljes spektrumú bemutatása, az eddigi városligeti helyszínnél sokkal nagyobb területen.

A Kormány ismételten állást foglalt a Közlekedési Múzeum városligeti történeti épületének - amely a millenniumi kiállítás egyik legpompásabb épülete volt - eredeti tervek alapján történő rekonstrukciója mellett is. Itt az MMKM egyik tagintézményeként a magyar innováció történetét, a világhírű magyar műszaki találmányokat és feltalálókat bemutató interaktív kiállítás jön létre. Ezzel összhangban a városligeti épület újjáépítésére vonatkozó eddigi tervek módosulnak: a koncepció fentiek szerinti felülvizsgálata nyomán nem lesz szükség térszint alatti kiállítási terek létrehozására. Az új Közlekedési Múzeum helyszínét illetően a Kormány néhány hónapon belül végleges döntést hoz.

A Dózsa György út és az Ajtósi Dürer sor sarkán újjáépíteni tervezett Városligeti Színház épületének tervezési folyamata zajlik, ennek lezárulta a közeljövőben várható. Tekintve azonban, hogy a Városliget ezen részének kialakítását alapvetően befolyásolja a Városliget közlekedésszervezési struktúrája, ezért annak véglegesítéséig e területen az építési munkálatok, így értelemszerűen a színház kivitelezési munkálatai sem kezdődhetnek el.

A Liget Budapest projekt többi eleme ütemterv szerint folytatódik. A fejlesztések első szakaszának részeként ebben az évben befejeződik a Szépművészeti Múzeum épületének felújítása. A Dózsa György úti mélygarázs és a Néprajzi Múzeum új épületének engedélyezési folyamatai még ez év közepén lezárulnak, melyeket követően megkezdődhetnek a kivitelezési munkálatok. Hamarosan befejeződik a Petőfi Csarnok bontása is, melynek helyén elindulhat az Új Nemzeti Galéria kivitelezésének előkészítése a Pritzker-díjas SANAA tervei alapján. Folytatódik az egykori Hungexpo irodaházak helyére kerülő Magyar Zene Háza kivitelezőjének kiválasztása, a Suo Fujimoto japán építész által tervezett épület a tervek szerint 2019-re készül el.

Mindezek mellett már folynak a Liget Budapest Projekthez kapcsolódó infrastruktúra építési és fejlesztési munkálatok is, elsőként az Ajtósi Dürer soron és a Dózsa György úton. Szintén 2017-ben indul az Olof Palme Ház műemléki rekonstrukciója, jövőre pedig befejeződnek az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ már zajló kivitelezési munkálatai a Szabolcs utcában.

Baán László