Hajóbaleset: még nem tudni, pontosan hogyan is történt, de sok kérdést előhozott az eset a dunai hajózással kapcsolatban

 police.hu

Kép: police.hu

Lássuk először a rendőrség legfrissebb összefoglalóját, a pontos adatokkal:

A 2019. május 29-én bekövetkezett dunai hajóbalesetben mintegy nyolc másodperc alatt elsüllyedt hajón a hatóságok rendelkezésére álló utaslista alapján 33 utas és kétfős személyzet tartózkodott. Hét embert közvetlenül a balesetet követően sikerült kimenteni a vízből, hét áldozat holttestét megtalálták a mentésben résztvevők. A hatóságok jelenleg 21 személyt eltűntként keresnek a Duna teljes Lánchíd alatti magyar szakaszán.

A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság szakembereinek tapasztalatai szerint elhúzódó személykutatás várható. A keresést nehezíti a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása, a rossz látási viszonyok. Minél alacsonyabb a vízhőmérséklet, annál gyorsabban hűl ki az emberi test és annál később kerül a víz felszínére. A kutatás szempontjából az is meghatározó, hogy a bajbajutott személy hol esett a folyóba, amennyiben a sodorvonalban került a vízbe, akkor rövid idő alatt nagy távolságot tehet meg. Azok, akik a süllyedéskor a hajótestben rekedtek vagy az alá szorultak, csak annak kiemelését követően kerülhetnek elő.

A kutatásban közreműködők a 9-11 km/h sebességgel áramló vízben és a Duna teljes Lánchíd alatti magyar partszakaszain továbbra is mindent megtesznek az eltűnt személyek felkutatása érdekében. A hatóságok felháborodással vegyes mélységes szomorúsággal tapasztalják, hogy miközben munkatársaik esetenként saját életük kockáztatásával is az eltűntek felkutatásán fáradoznak, addig egyes, magukat szakembernek nevezők megkérdőjelezik reagáló képességüket, elhivatottságukat, hozzáértésüket. Lelkük rajta.

A balesetet illetően a rendőrség (amíg szakértők pontosan meg nem állapítják, mi is történt), büntetőeljárás keretében, ismeretlen tettes ellen folytat nyomozást. Annyit biztosan tudni, hogy a "nagy hajó" a svájci lobogó alatt hajózó Viking Sigyn, ami a németországi Passauba tartott a 8 napos Duna keringő nevű programját befejezendő. Az idén vízre bocsátott szállodahajó 135 méter hosszú, 12 méter széles, az űrtartalma 5000 bruttó űrtonna, a maximum sebessége 28 km/óra. Négyszintes, 190 utas - és a szállodához méltó nagyságú - személyzet befogadására képes.

A hajó jelenleg hatósági zár alatt, a Pesti alsó rakparton áll, az orrán az ütközés nyoma is látszik.

Bár a kishajó hullámsírból való kiemeléséről a rendőrség azt mondta, hogy jó néhány napig eltarthat, az időjárás és az áradó folyó sodrása életveszélyessé teszi a búvárok munkáját, a 24.hu úgy tudja, csütörtökön késő délután mégiscsak megpróbálkoznak legalább a roncs közelébe leereszkedni.

Annak ellenére tehát, hogy tényleg nem tudjuk, pontosan mi történt - bár vannak az eset pillanatairól videófelvételek, nem csak a találgatás indult meg, hanem "kimondódtak" olyan dolgok, amiket eddig csak morogtak a szakértők, aggódók, például:

  • Hogy miért nem volt mentőmellény az utasokon? (A jelenlegi szabályozás szerint nem kötelező.)
  • Hogy mit keresnek a behemót szállodahajók este a dunai városnéző-útvonalakon (miért nem horgonyoznak szépen, mint régen, egész napra kikötve a mólóhoz, a kalandvágyó utasokról meg gondoskodjanak a helyi szolgáltatások.)
  • Hogy mit keresnek a szállodahajók egyáltalán a város belsejében, néha kettő-három egymás mellé horgonyozva, az utasokat felszedő autóbuszok számára szinte megközelíthetetlenül, amikor a vendégek úgyis egész nap városnézésen vannak - lehetne kicsit kijjebb is egy számukra dedikált kikötő. (Ebben a kérdésben Tarlós István főpolgármester is intézkedést ígért.)