3-as metró: kezdődne a középső szakasz felújítása, de metrópótló új buszokra nincs pénz

(forrás: BKK)

Tavasszal kezdődik a 3-as metró középső - a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti - szakaszának a felújítása. Feltéve, ha lesz elég metrópótló busz.

Állami támogatás híján a BKV negyven darab használt metrópótló busz megvásárlására tesz javaslatot - írja a Népszava.

A kormány tavaly júliusban a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa javaslatára úgy döntött, hogy támogatja a fővárosi közösségi közlekedés autóbusz-járműparkjának cseréjét. A programra 3,2 milliárd forintot biztosított elvileg, azonban mindmáig semmi nem történt az ügyben.

Busz nélkül a hármas metró felújítása sem folytatódhat, pedig tavasztól megkezdődne a vonal középső állomásainak rekonstrukciója. A kieső részt az északi és déli szakaszhoz hasonlóan buszokkal pótolná a BKV, feltéve, hogy lesz elég járműve. Egyelőre nincs.

A cégnek legkevesebb 20-30 új járműre lenne szükség azon a 40 darabon felül, amit az Inter Traction Electrics szállít. Opciókkal összesen 100 plusz 100 jármű vásárlására van lehetőség, csak éppen hiányzik a forrás. Ha őszig nem jönnek új buszok, akkor a főváros közlekedési cége nem tud mit forgalomba állítani, hogy elvigye a legzsúfoltabb belvárosi részen az utasokat.

A BKV 35-40 busz vásárlását tervezte a kormány által tavaly ígért támogatásból. Mivel a pénz nem érkezett meg a határozatban rögzített január végi határidőre, a cég a járműgyártók szállítási határidőinek ismeretében úgy véli, hogy erre már nincs is idő őszig. A pótláshoz szükséges buszokat máshonnan kell előteremteni.

A BKV tavaly decemberben azt javasolta az igazgatóságnak, hogy vegyenek kiszuperált nyugat-európai buszokat, de az igazgatóság akkor úgy vélte, hogy ez szembe menne az új városvezetés klímavédelmi céljaival és környezetvédelmi programjával, ezért nem szavazta meg az előterjesztést. A BKV a mai igazgatósági ülésre újabb javaslatot készített: 40 darab Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású buszt vásárolnának nagyságrendileg 20 millió forint egységáron.

Mivel a használt járműveket várhatóan 5 év múlva fel kell újítani, ami 35-40 millió forint is lehet darabonként, így valójában nem olcsóbbak, mint az újak.

A BKV mindenesetre azonnali intézkedést sürget, lévén a használt buszok szükséges átalakítása is sok időt vesz igénybe, november elején pedig lezárnák a metró Nyugatitól a Klinikákig terjedő szakaszát - írja a Népszava.